فصد خون غرب تهران
خشکشویی
تصفیه آب
جرثقیل برقیa>

تاثیر نگهداری گل و گیاهان در خانه و محل کار

Rate this post

نتایج پژوهش محققان رفتارشناسی و روان شناسی نشان داده است افراد با نگاه کردن به گل و گیاه و لذت بردن از طراوت، رنگ و عطر آنها می توانند حالت روحی نامتعادل خود را تغییر داده و به حالت طبیعی بازگردند؛ در واقع گل، مسبب تعدیل رفتار در طول شبانه روز بوده و هر بار نگاه کردن به گل و گیاه عاملی برای ایجاد یک اتصال عصبی مثبت در مغز است.

گل و گیاهان از نظر روانی فواید زیاد دارند. وجود گل و گیاه در فضای خانه و اتاق کار موجب شادی، کاهش خستگی، کاهش استرس و افزایش کارایی خلاقیت در فرد می شود.

گل و گیاه

فواید نگهداری گل ها در منزل و محل کار

۱ ـ نگهداری گیاهان در منزل نشیمن می تواند سرما خوردگی را تا ۳۰ درصد کاهش دهد. گیاهان و گل ها با افزایش رطوبت در فضای اتاق باعث کاهش گرد و غبار در محیط خانه و بدون شک یکی از مبارزان اصلی سرماخوردگی و خستگی و خواب آلودگی است.

۲ـ گلها و گیاهان در اتاق کار و منزل نشیمن در بهبود درد افرادی که سردرد و میگرن دارند باعث می شود شبانه روز کمتر دچار سردرد شوند.

۳ـ گیاهان حجم شگفتی از آلودگی های شیمیایی که از طریق هوا به ما انتقال پیدا می کنند را در خانه از بین می برند. ما همواره در این شرایط بی برفی و خشک سالی در خانه ها هوایی را استنشاق می کنیم که پر است از آلودگی، از دود سوخت الکین، بخاری های گازی، سوخت زغال سنگ، زغال چوب، آلودگی های خطرناکی که در هوای راکد خانه سبب سردرد و حالت تهوع می شوند.

۴ـ نگهداری گلها و گیاهان در منزل و اتاق کار موجبات شادمانی انسان را فراهم آورده و آرامش و حالت خوش بینانه و خلاقیت و کارایی به ما می بخشد.

۵ – نگهداری گل و گیاه در منزل از امراضی همچون افسردگی پیشگیری می کند و به افراد تنها و منزوی دلیل موجه برای ادامه زندگی شان می بخشد و همچنین نگهداری گل و گیاه در اتاق افراد موجب کاهش میزان استرس آنها می شوند.

۶- بررسی ها نشان داده که میزان یادگیری در کودکانی که مدتی از روز را با گل و گیاه سپری می کنند، نسبت به سایر هم سن و سال های خودشان که در تماس با گل و گیاه نیستند، بیشتر است؛ به علاوه حضور در محیط های طبیعی باعث بهبود و افزایش توانایی های کودکان از جمله توجه بالا، کاهش بی نظمی، افزایش تمرکز و ارتباط بیشتر با محیط اطراف می شود.

۷- ثابت شده است که گل و گیاه می تواند بر وضعیت جسمی و روحی افراد تاثیر مثبت داشته باشد، به عقیده کارشناسان به دلیل اینکه گیاهان از عوامل هماهنگی در طبیعت هستند، به هماهنگ ساختن نیروهای فکری و جسمی بدن افراد نیز کمک کرده و به آنها تعادل می بخشند.

به همین دلیل بهتر است افرادی که در شهرها و به دور از طبیعت زندگی می کنند، هر روز برای مدتی پنجره ها را باز بگذارند تا هوای آزاد در محیط داخل جریان یابد و گیاهان بتوانند با استفاده از این هوا به سالم سازی محیط کمک کنند.

۸- گیاهان موجب می شوند افراد احساس آرامش بیشتری کنند و مثبت اندیش تر شوند، بررسی ها نشان داده که بیماران بستری در بیمارستان که تخت شان روبروی پنجره ای با نمای باغ است، بسیار سریع تر از بیمارانی که تخت شان رو به دیوار است، بهبود می یابند. همچنین وجود گیاهان زینتی در اتاق های ریکاوری بیمارستان ها به بیماران آرامش و تسلی می دهد و منجر به بهبود سریع تر آن ها می شود.

۹- تحقیقات نشان داده است مردمی که وقت زیادی را با گیاهان صرف می کنند، تمایل به داشتن روابط صمیمی تری با دیگران دارند که این حس باعث افزایش احساس شفقت و غمخواری نسبت به یکدیگر می شود.

۱۰- باغبانی می تواند نقش یک درمانگر را برای افرادی که دچار آسیب ها و ضربات روحی یا فیزیکی شده اند، ایفا کند. عمل پرورش دادن یک گیاه، راهی است که به افراد برای فراموش کردن مشکلات اطراف شان، فشارهای روانی و بهبود سلامت ذهنی و روحی کمک می کند.

تاثیر نگهداری گل و گیاهان در منزل و محیط کار از دیدگاه روانشناسان

Rate this post

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *