فصد خون غرب تهران
خشکشویی
تصفیه آب
جرثقیل برقیa>

خجالتی بودن و عدم اعتماد به نفس

1/5 - (1 امتیاز)

درد خجالتی بودن در بسیاری از ما هست!

اما ریشه خجالت چیزی نیست جز عدم اعتماد بنفس؛ و ریشه عدم اعتماد بنفس در جلوگیری از جلب توجه کودک است.

کودک در ابتدای زندگی هنگامی که جلب توجه می‌کند و دیگران او را تایید می‌کنند وی فکر می‌کند زیباترین موجود دنیاست.
اما پس از مدتی هنگامیکه والدین فکر می‌کنند این جلب توجه وی منجر به پُر رو شدنش می‌شود، سعی می‌کنند بجای کنترل او را سرکوب کنند.

برای کودک محبت به معنی ایمنی است. یعنی دیگران پاسدار او هستند!

اگر بفهمد دارد محبت دیگران را از دست می‌دهد دستپاچه شده و به این فکر می‌کند که به هر قیمتی توجه آنان را جلب کند و هنگامی که این شیطنت منجر به پرخاش شود این فکر به ذهن کودک می‌رسد که وی هنوز مورد توجه است و این تنها راه جلب توجه است.

از این مرحله که بگذریم پدر مادرها برای مبارزه با شیطنت بچه او را کتک می‌زنند. او را زندانی می‌کنند و تهدید به تحویل او به پلیس می‌کنند.

بچه با این کارها تسلیم و مطیع می‌شود اما مشکل قبلی اش حل نمی‌شود! و در این بین متوجه نکته ای می‌شود؛

اگر خود را مطیع و بی ارزش نشان دهم، مهم تر و دوست داشتنی تر خواهم بودم.  بنابراین ” عادت ” می‌کند که، دست و پایش را گم کند…
📝اریک فرام

دکتر دربندسری

راه کار های مقابله با خجالت

۱. با موقعیت‌های کوچک و بدون تهدید شروع کنید

این مورد می‌تواند شامل فروشگاه‌ها، موزه‌ها یا حتی جایی باشد که به مدت کوتاهی با جمعیت زیادی برخورد داشته باشید.

می‌توانید برخوردهای اجتماعی را با لبخند‌ زدن و گفتن سلام به هر چند نفری که می‌توانید شروع کنید. از یک نفر ساعت بپرسید، از شخص دیگری تعریف کنید و یا به کسی کمک کنید.

راه‌های ساده‌ای برای صحبت‌کردن با دیگران پیدا کنید. در معرض موقعیت‌های تهدید‌کننده قرار گرفتن می‌تواند به آهستگی کمک کند بر ترس‌های خود غلبه کنید.

۲. مهارت‌های مکالمه‌ای را تمرین کنید

چند موضوع آماده برای صحبت با آدم‌هایی که می‌بینید، داشته باشید. مثل اتفاقی خبری و یا نظری درباره‌ی اتفاقات اطراف‌تان.

سوال‌هایی با پایانِ باز بپرسید و جواب‌های نفر مقابل را دنبال کنید. حتی می‌توانید قبل از اینکه در موقعیت قرار بگیرید، بعضی از این موضوعات را با خود تمرین کنید.

۳. به یاد داشته باشید که اکثر مردم آنقدر‌ها هم به شما اهمیت نمی‌دهند

انسان‌ها خیلی بیشتر از آنچه فکرش را بکنید به ظاهر و صحبت‌های خودشان اهمیت می‌دهند. آنها خیلی کمتر از چیزی که شما از مهارت‌های اجتماعی خود و مسائل وابسته به آن می‌ترسید، به رفتارهای شما توجه می‌کنند. این حقیقت به‌تنهایی باید بتواند مقداری از حس وحشت، نگرانی و ناراحتی شما را کاهش دهد.

۴. کارهای درستی که انجام داده‌اید را هدفمند کنید

بعد از برخوردی اجتماعی به جای اینکه به اشتباهات و ایرادات خود بچسبید، به کارهای خوبی که در آن موقعیت کرده‌اید و اینکه چطور بر یک لحظه‌ی خجالت‌آور غلبه کرده‌اید، تمرکز کنید. تمرین زیاد، موفقیت‌های بیشتری را به دنبال خواهد داشت.

۵. توقعات واقع‌بینانه‌ داشته باشید

بسیاری از آدم‌های خجالتی، وقتی بحث موقعیت‌های اجتماعی پیش می‌آید، خود را پایبند معیارهای کمال و بهبودهایی غیرممکن و دست‌نیافتنی می‌کنند. آنها وقتی به چیزی که می‌خواهند، دست پیدا نمی‌کنند، خود را به شدت سرزنش می‌کنند.

شما نباید برای اینکه برخورد موفقی با آدم‌ها داشته باشید، اصطلاحا مجلس گرم‌کن باشید. قبل از اینکه عازم موقعیتی اجتماعی باشید، برای خود هدف‌های واقع‌بینانه‌ای تعیین کنید.

۶. قبول کنید که چندتایی رد درخواست و پذیرفته نشدن کاملا عادی است

هر‌ چند‌ وقت یکبار، همه‌ی آدم‌ها، چه خجالتی باشند یا نه، نوعی از پس زده شدن و پذیرفته نشدن از جانب دیگران را تجربه می‌کنند. همه از شما خوش‌شان نمی‌آید و این ایرادی ندارد. توقعات خود را از این بابت به درستی کنترل کنید. معمولا پس زدن هیچ ربطی به شخصی که طرد شده ندارد.

هدف شما انجام تلاش‌های عادی برای ارتباط با جامعه است و باید بدانید که بعضی‌ها از برخورد‌ها جواب می‌دهد و بعضی هم نه. باید روی برخورد‌هایی که جواب داده‌اند تمرکز کنید.

۱/۵ - (۱ امتیاز)

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *